پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250969
نبايد موسيقي دفاع مقدس قرباني مافياي موسيقي شود/ از نوازش روح با سمفوني تکرار نشدني «مقاومت» تا ماجراي اعزام همکلاسي ها به جبهه
تاریخ انتشار : 1400/07/01 08:44:24
نمایش : 1045
خلق کنندگان آثار حماسي و دفاع مقدس در حوزه موسيقي، علاوه بر يادآوري روزهاي حماسه ساز دفاع مقدس و خاطراتشان، از موسيقي مقاومت و اهميت آن برايمان گفتند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از تهران پرس؛ فرارسيدن هفته دفاع مقدس بهترين فرصت براي مرور خاطرات هشت سال ايثار، از خودگذشتگي، فداکاري، رشادت و حماسه آفريني است؛ به خصوص در حوزه موسيقي که شاهد توليد آثار خوبي در موضوعات حماسي و مقاومت بوده ايم و جوانان دهه ۶۰ و ۷۰ به خوبي با موسيقي هاي حماسي آشنا هستند. به مرور زمان شاهد کم رنگ شدن موسيقي حماسي در کشورمان بوديم و عمده ترين دليل آن را مي توان عدم سرمايه گذاري و توجه مسئولان فرهنگي در امر ساخت موسيقي مقاومت و جنگ دانست و اين در حالي است که جوانان امروزي در کنار تمام تهاجم فرهنگي که ازسوي دشمن متوجه کشورمان است، همچنان به اصالت و فرهنگ دفاع مقدس علاقمندند و موسيقي دفاع مقدس يکي از راه هاي هنري است که مي تواند باعث ارتباط دلي نسل امروزي با نسل ديروز و يادگاران دفاع مقدس شود، به همين دليل نبايد گذاشت که موسيقي دفاع مقدس دستخوش فراموشي شود و به جاي آن شاهد رشد و گسترش موسيقي بي محتواي غربي در کشورمان باشيم. به همين مناسبت، پاي حرف هاي تعدادي از خوانندگان کشورمان و همچنين مداح مشهور دوران دفاع مقدس يعني حاج صادق آهنگران نشستيم تا علاوه بر يادآوري روزهاي حماسه ساز دفاع مقدس و خاطراتشان، از موسيقي مقاومت و اهميت آن برايمان بگويند.
 
حاج صادق آهنگران: مفتخرم که متعلق به دزفول و پايتخت مقاومت هستم
حاج صادق آهنگران، مرد خوش نواي روز‌هاي دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به اينکه مفتخر است که زاده دزفول است، گفت: دزفول يکي از شهرهايي است که در دوران دفاع مقدس، مقاومت و ايثار زيادي از خود نشان داد تا در مقابله با دشمن ايستادگي کند و من مفتخرم که از پدر و مادر دزفولي زاده شده ام و هميشه به استان خوزستان به عنوان پايتخت دفاع مقدس افتخار کرده ام چرا که در مقابل تجاوز گري رژيم بعث عراق ايستادگي کرد و کوتاه نيامد و در نهايت با شجاعت رزمندگان شاهد بوديم که خاک کشورمان را از دشمن پس گرفتيم.
 
 
وي ادامه داد: دزفول هميشه به شهر مقاومت و ايثار معروف بوده است و بسياري از مردم که مي خواستند به دزفول سفر کنند، اين شهر را حسينيه معرفي مي کردند، چرا که به ارادت و عشق مردم اين شهر به سالار شهيدان عليه السلام واقف بودند و در دوران جنگ تحميلي، اين شهر بارها مورد اصابت موشک هاي رژيم بعث عراق قرار گرفت اما مردمش دست از مقاومت برنداشتند و معتقدم که بايد از دليري و ايستادگي مردم اين شهر، کتاب ها و فيلم ها ساخته شود تا ساير مردم کشورمان نيز با اين رشادت ها آشنا تر شوند.
 
آهنگران تاکيد کرد: استان خوزستان جزو استان هايي است که در طول هشت سال دفاع مقدس، درگير جنگ تحميلي بود و مردمش مشکلات و سختي هاي زيادي را متحمل شدند اما حاضر نشدند که دشمن به خاک کشورمان تجاوز کند و به همين دليل امام خميني(ره) فرمودند که خوزستان دين خويش را به اسلام ادا کرده است.
 
وي در پايان خاطر نشان کرد: هفته دفاع مقدس يکي از بهترين فرصت ها براي بيان واقعيت هاي دفاع مقدس است که بايد به زبان هنر بيان شود تا براي نسل هاي امروزي ماندگاري داشته باشد.
 
موسيقي دفاع مقدس نبايد قرباني مافياي موسيقي شود
 
محمد گلريز خواننده سرودهاي انقلابي و دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به اينکه جنگ فرهنگي، يعني تبديل ضدارزش ها به ارزش ها، گفت: سال ها از پايان جنگ تحميلي گذشته است اما دشمن با استفاده از جنگ نرم و نفوذ در ابعاد مختلف همچون هنر، تلاش داشته که مردم را نسبت به ارزش هاي انقلاب اسلامي دلسرد کند و برعکس، ضدارزش ها را تبديل به ارزش کند.
 
 
وي ادامه داد: يکي از موضوعاتي که دشمن تلاش داشته است تا با نفوذ در آن، باعث انحراف جوانان کشورمان شود، موسيقي بوده است چرا که موسيقي بر ذهن جوانان امروزي اثرات زيادي مي گذارد و به همين دليل، تلاش داشته که موسيقي هايي همچون موسيقي دفاع مقدس و انقلابي هيچ جايگاهي براي نسل هاي امروزي نداشته باشد و به جاي آن، موسيقي بي محتوا جايگزين شود.
 
گلريز تاکيد کرد: موسيقي دفاع مقدس و انقلابي در يک برهه زماني اثرات زيادي بر روي مردم داشت و اکثريت جامعه مشتاق شنيدن چنين موسيقي بودند اما دشمن با خرج کردن هزينه هاي هنگفت، تلاش کرد که موسيقي هاي بي محتوايي را براي جوانان امروزي توليد کند و به همين دليل بايد گفت که جوانان امروزي به فرهنگ فاخر نياز دارند که اين فرهنگ از طريق آثار هنري همچون رهنگ حماسه، ايثارگري، فداکاري و از خودگذشتگي بين جوانان ترويج شود؛ اما متأسفانه به‌جاي توجه به آثاري با اين درونمايه، شاهد توليد و انتشار موسيقي‌هاي سطح پايين و بي‌محتوا هستيم.
 
گلريز در پايان با بيان اينکه موسيقي دفاع مقدس نبايد قرباني مافياي موسيقي شود، گفت: نبايد گذاشت که مافياي موسيقي باعث کم رنگ شدن ارزش موسيقي حماسي در کشورمان شود.
سمفوني مقاومت و خرمشهر هرگز براي مردم تکراري نمي شود
 
سمفوني خرمشهر و مقاومت هرگز تکراري نمي شود
 
مجيد انتظامي، آهنگساز، نوازنده اُبوا و مدرس موسيقي که در زمينه دفاع مقدس، آثار موسيقي خوبي به يادگار گذشته است، در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس گفت: آهنگسازي آثاري همچون «از کرخه تا راين»، «بوي پيراهن يوسف» و «سفر سنگ» برايم خاطره انگيز و خاص است و حال و هواي دفاع مقدس را براي من و ساير مردم زنده مي کند و خوشحالم که در اين زمينه توانسته ام اثري ماندگار خلق کرده باشم.
 
 
وي ادامه داد: هميشه تلاش داشته ام که احساسم را در موسيقي بيان کنم و به همين دليل ممکن است آثارم مورد استقبال برخي مسئولان قرار بگيرد و يا نگيرد و مهم اين است که من به صورت دلي، يک موسيقي و آهنگ را مي سازم.
 
انتظامي تاکيد کرد: «سمفوني خرمشهر» از جمله کارهايي است که بارها با رهبران مختلف و به شيوه‌هاي متفاوت از جمله با حرکات موزون به اجرا در آمده است و اين اثر به واسطه محتواي مردمي‌اش باعث شد گوش مردم با فرم سمفوني و موسيقي کلاسيک آشنا شود و آنقدر دوستش داشتند که هنوز هم که هنوز است اجرا مي‌شود و خوشحالم که در اين مسير، قدم برداشتم و موثر بودم.
 
ماجراي اعزام امير تاجيک و همکلاسي هايش به جبهه
 
امير تاجيک خواننده حماسي در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به برخي از خاطراتش از دوران دفاع مقدس گفت: ۱۷ ساله بودم و به همراه همکلاسي هايم در دبيرستان در حال آواز خواندن بوديم که مدير مدرسه مان به کنايه گفت که هم سن و سالان شما اکنون در جبهه در مقابل رژيم بعث عراق در حال جنگيدن هستند و شما در حال آواز خواندن؟ همين جمله اش باعث شد که من و همکلاسي هايمان تصميم بگيريم که به جبهه برويم.
وي ادامه داد: به اهواز رفتيم و دوره هاي آموزشي را گذرانديم و اوايل در قسمت پشتيباني جنگ بودم و اگر در جبهه نياز به نيرو بود، ما کارهاي هماهنگي اش براي اعزام را انجام مي داديم. به مرور زمان، ما را به بستان اعزام کردند چرا که تازه آزاد شده بود و همانجا بود که شرايط جنگ را از نزديک مشاهده کرديم. بعد از مدتي خبر شهادت برخي از همکلاسي هايم را شنيدم و واقعا دوري از آنان برايم سخت بود.
 
 
تاجيک افزود: زماني که کار خوانندگي را به طور جدي شروع کردم، تصميم گرفتم که اثاري با موضوع دفاع مقدس هم توليد کنم و به همين دليل يک اثر به نام “خاک خوب” را ساختم و آن را تقديم به شهدا کردم.
 
خواننده حماسي کشور تاکيد کرد: دفاع مقدس سراسر گنج بود و کساني که به جبهه ها اعزام شدند، معتقدند که جبهه دانشگاه انسان سازي بود و به همين دليل معتقدم هر کاري براي زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا کنيم، باز هم کم است و در اين راستا، موسيقي حماسي و دفاع مقدس مي تواند به خوبي موثر و اثرگذار باشد اما متاسفانه دشمن تلاش کرده که اين اثار حماسي از خاطره مردم پاک شوند و به جاي آن، فرهنگ و موسيقي غرب را به کشورمان و جوانان تحميل کند و بايد در مقابل اين اقدامات دشمن هوشيار بود.
 
مجيد اخشابي: شنيدن خبر آزادسازي خرمشهر برايم ماندگار بوده است
 
مجيد اخشابي يکي از خوانندگان کشور در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به برخي از خاطراتش از دوران دفاع مقدس گفت: آزادي شهر خرمشهر يکي از وقايعي است که هميشه آن را به ياد دارم. روزهاي جنگ، روزهاي شاد و غمگيني بودند که گاهي با دلهره و نگراني سپري مي شد. من آن زمان، درک زيادي از جريانات سياسي و فرهنگي کشورنداشتم و فقط از طريق رسانه ها اخبار را مي شنيدم و در آن شرايط حساس، شنيدن خبرهايي همچون آزادي خرمشهر خيلي برايمان مهم و حياتي بود.
 
وي ادامه داد: در روزهاي جنگ، من و خانواده ام در شهسوار مازندران زندگي مي کرديم.شهرمان زياد در معرض بمباران هاي هوايي قرار نداشت. بستگان مادرم که در تهران زندگي مي کردند؛گاهي براي رهايي از استرس بمباران هاي هوايي تهران به خانه ما مي آمدند. پدرم باغ بزرگي داشت که از پدرش به ارث برده بود و آنها به آنجا مي رفتند.
 
 
اخشابي تاکيد کرد: در مدرسه مان، در طول سال با همکلاسي هايي مواجه مي شديم که تازه از شهرستان هاي کشور يا تهران آمده بودند. شرايط طوري بود که از شهرهاي ديگر به شهر ما مي آمدند و خودشان را با فرهنگ ما وقف مي دادند و همه اين ها به دليل رهايي از استرس بمباران هاي هوايي تهران بود.
 
اين خواننده ادامه داد: در طول جنگ، پسرخاله ام محسن به شهادت رسيد. خانواده اش در حال آماده کردن مقدمات ازدواجش بودند و او اواخر دوره هاي سربازي اش را پشت سر مي گذاشت که سال ۶۷در عمليات مرصاد به شهادت رسيد. ما ۴۰ روزي از او خبري نداشتيم و نگرانش بوديم. خانواده اش مي خواستند براي يافتنش به جنوب بروند که خبر شهادتش را دادند او ۲۱سال بيشتر سن نداشت. همرزمانش مي گويند که در جبهه، از همه مي خواهد که به پشت جبهه بروند و خودش در خط مي ماند و شهيد مي شود. پدرش هميشه به اين شجاعت محسن افتخار مي کرد و مي گفت: پسرم لايق شهادت بود.
 
وي افزود: به ياد دارم، يک بار از جبهه مرخصي گرفته بود و سرزده به خانه ما آمد وبا اين کارش خيلي غافلگير شديم.
 
اخشابي با بيان اينکه ايران در طول جنگ تحميلي سختي هاي زيادي را پشت سر گذاشت، افزود: بمباران هاي شيميايي عراق عليه ايران جزو جنايت هاي جنگي محسوب مي شود که هنوز هم ما تاوانش را پس مي دهيم. ايران در زمينه اطلاع رساني وقايع جنگ بايد فعاليت گسترده تري انجام دهد تا نسل هاي امروزي نسبت به آن روزها اطلاعات زيادي کسب کنند.
 
وي تاکيد کرد: کشور ما هم با نصب نمادهاي در مناطق جنگي مي تواند حماسه هاي آن روزها را به نسل هاي امروزي بيشتر بشناساند.اميدوارم تمام افکار و اراده هايمان در مسير ادامه تفکر و سيره شهدا باشد.
اين خواننده در پايان گفت: من پسرخاله ام را خيلي دوست داشتم و هنوز هم خاطراتش برايم شيرين است. خاله ام چند سال گذشته به رحمت خدا رفت اما هميشه ياد فرزندش را در دل داشت. به نظر بنده، خانواده هاي شهدا جزو افرادي هستند که سختي هاي جنگ را پس از جنگ هم متحمل شدند و بايد هميشه از آنها سپاسگذار باشيم.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html